Frågor och Svar

Våra mest vanliga frågor

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna. Om du inte hittar det du söker är du varmt välkommen att kontakta våra duktiga medarbetare på kundservice. Vi hjälper dig gärna på telefon, chatt eller via vår smidiga bokning online. Vi ser fram emot att diskutera och ge råd kring det du vill ha hjälp med i ditt hem!

📞010-410 69 00
kontakt@clasfixare.se

Kommer föreningens elkapacitet att räcka?

Det beror på hur många laddboxar man vill installera och hur stora säkringar som finns idag. Oftast brukar man kunna höja upp mätarsäkringarna om nuvarande lösning inte räcker till.

Vilken laddbox ska jag köpa?

Vårt råd är att framtidssäkra behovet och köpa minst en 11kW-laddbox som använder 3-faser samtidigt även om du idag kör tex en laddhybrid. Den dagen du vill skaffa en renodlad elbil så klarar din laddbox av det.

Vad är lastbalansering?

En lastbalanserare är en ”pryl” som jämnar ut flödet och förhindrar överbelastning i elsystemet – så att inte säkringarna går. Exempelvis så jämnar lastbalanseraren ut flödet när mycket el förbrukas i hemmet (tex när du lagar mat eller kör diskmaskinen).

Vad kostar det att ladda bilen?

Normalt drar en bil 2 kWh per mil. 1 kWh kostar ca 1,25 kr om man laddar hemma i dagsläget. Om du använder en publik laddare kostar det ca 3 kr per kWh men priserna varierar.

Hur snabbt kan jag ladda bilen?

Det beror på vilken effekt laddboxen är inställd på, hur många faser din bil kan laddas på och vilken bilbatterikapacitet (kWh) man har. Men i snitt mellan 6-10 timmar

Varför är det säkarare att ladda bilen med en laddbox?

Att ladda elbilen från ett vanligt vägguttag kan leda till överhettning då elinstallationen inte klarar av belastningen av så höga strömmar under en längre tid och något som Elsäkerhetsverket avråder ifrån. En laddbox har inbyggda säkerhetsfunktioner och kommunicerar med bilen bara om den är korrekt ansluten. Den kommunikationen saknas mellan ett vägguttag och elbilen.

Vad har ni för garantier / hur reklamerar jag om jag inte är nöjd?

Vi följer konsumenttjänstlagen. Den innebär att man som kund måste höra av sig utan dröjsmål när man upptäcker eventuella fel. Beroende på vad som gått snett så har man som kund ibland upp till 3 år på sig att reklamera. Självklart försöker vi hjälpa alla kunder på bästa sätt!

Vad kostar det? / har ni Rut-/Rot-avdrag?

Alla priser på våra fasta tjänster finns på clasfixare.se. På clasfixare.se ser man priset både före och efter eventuellt RUT/ROT-avdrag. Utöver arbetskostnad kan en startavgift och eventuella materialkostnader tillkomma. Hittar man som kund inte det man behöver hjälp med så kan man skapa en bokningsförfrågan så återkommer Clas Fixare med ett prisförslag

Är ni försäkrade?
  • Ja, vi har en heltäckande försäkring genom IF. Den gäller både under arbetet och under resa till och från uppdraget
Kan vem som helst boka Clas Fixare?
  • Ja, alla kunder som finns inom vårt geografiska område samt är medlemmar i club clas kan anlita Clas Fixare – både privatpersoner och företag
Vilka orter täcker Clas Fixare?
  • Vi täcker hela Stockholm, dvs från Upplands Väsby och Vallentuna i norr, Värmdö i öster, Haninge i söder och delar av Ekerö i väst
  • Dessutom täcker vi även Uppsala
  • Mot en tilläggsavgift kan vi även ta vissa uppdrag utanför upptagningsområdet
Kan vem som helst boka Clas Fixare?

Ja, alla kunder som finns inom vårt geografiska område samt är medlemmar i club clas kan anlita Clas Fixare – både privatpersoner och företag